• مشاوران بیشتر راهکار‌های تخصصی جهت رفع یک مشکل یا درمان یک اختلال را ارائه می‌دهند. آنها بیشتر متمرکز بر گذشته افراد هستند و به دنبال چرایی برخی از مسائل و اتفاقات می‌گردند و سعی می‌کنند با همفکری با مراجعه‌کننده یا ارائه راهکار تخصصی قدمی در رفع مشکل او بردارند. 

     

     کوچینگ با مشاوره و روانشناسی متفاوت است. یک مراجعه کننده در فرآیند کوچینگ خود پاسخ سوالاتش را در درون جستجو می کند و با آگاه تر شدن رشد می نماید. این آگاهی و خرد از درون به او داده می شود، نه بیرون.

    همه ما ممکن است گرفتار دردهای روحی وروانی باشیم که بر اساس رخدادهای زندگی در زمانهای مختلف دچارش شده ایم.

    مثلا: - از بین رفتن یک رابطه،

    - از دست دادن یک عزیز،

    - تجربیات خشن در دوران کودکی

    و مواردی از این دست.

     

    در مشاوره روانشناسی تمرکز بر درمان این دردهاست و معمولاً به میزان زیادی نگاه به گذشته فرد است. اما در کوچینگ بر زمان حال و رسیدن به اهداف تمرکز می شود.

    «« کوچینگ یک پروسه درمانی نیست بلکه یک فرآیند ارتقای کیفیت و تحول است »»

     

     دیدگاه کوچینگ به مراجعه کنندگان بدون قضاوت بوده و مراجعه کنندگان را به عنوان فردی توانمند که قادر به حل مشکلات خود و پیدا کردن راه حل و رشد است، می بیند.

     

    کوچینگ در کنار مراجعه کنندگان در مسیری که وی رشد می نماید همسفر و همراه و حامی مراجعه کنندگان بوده تا وی به سرمنزل مقصود برسد.در مشاوره یا Consulting، فرد مشاور یک تخصصی دارد و یک سری راه حل دارد برای یک سری از مشکلات مشخص که حرفه ی بی نظیر و فوق العاده ای است. در برخی موارد افراد از مشاور استفاده می کنند تا راه حل های مشخصی به سوالات و مشکلاتشان ارائه دهند. اما در کوچینگ تفاوت این است که کوچ یا مربی کمک می کند با ابزارهایی که دارد که مراجع خودش راه حل هایش را پیدا کند و تفاوت این است که وقتی فرد خودش راه حل های اختصاصی و انحصاری خودش را پیدا می کند، معمولا مقید تر خواهد بود بر انجام آن ها.

     
    |     | |  
      |
    دیدگاه کاربران
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی