• امروزه نقش حسابداری و مالی به عنوان فراهم کنندگان اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی برای همگان اشکار است و نیاز روزافزون واحدهای تجاری به اطلاعات صحیح وقابل اتکا بیش از پیش احساس میشود.

     

    مشاوران حرفه ای مالی و حسابداری با استفاده از تجربیات، بینش و مهارتی که در تشخیص مسائل مالی و حسابداری؛ و ارائه راهکارها دارند یاری رسان مدیران در موسسات و سازمان ها بوده و آنها را در تحقق آرمانهای سازمانی شان همراهی می کنند.

     

     

    ضرورت وجود مشاور برای کارفرمایان:

    1-یکی از دلایل اصلی آن می تواند محدودیت کارفرما در شناخت و دانش برخی حوزه ها و تخصص یک شرکت مشاوره در همان حوزه ها باشد. مثلا فرض کنید یک کارخانه احساس می کند که برای تولید خود نیاز به برنامه ریزی دارد و خود او دانش فنی لازم را در این حوزه ندارد. بنابراین در چنین شرایطی معقول است که این شرکت دست یک مجموعه ی متخصص در همین حوزه را بگیرد و از آنها بخواهد که در این زمینه کمک نماید. البته برخی اوقات هم این احتمال وجود دارد که به خاطر اینکه کارفرما وقت لازم را ندارد و نمی خواهد دردسری تحمل نماید کاری را به مشاور واگذار کند.


    2-مسائل سیاسی - منظور از مسائل سیاسی بحث بازی های قدرت در سازمان است نه سیاست به معنی رایج آن . منظور این است که خیلی اوقات یک واحد یا بخش خاصی در سازمان برای اثبات وجود و یا حقانیت خود پروژه ای تعریف و به نوعی با این پروژه وجود خود در سازمان را مطرح می کند و یا از طریق یک پروژه علامت های خاصی را به سازمان می دهد. مثلا واحد منابع انسانی به واحد مالی این سیگنال را بدهد که وضعیت حقوق و دستمزد در این شرکت نگران کننده است. یا مثلا واحد تحقیق و توسعه با گرفتن یک مشاور اهمیت بحث تحقیقات و لزوم تخصیص بودجه به این بخش را به سایر مدیران نشان دهد. البته این مساله صرفا منفی نیست و می تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد. همچنین این مساله برخی اوقات در رابطه بین یک سازمان دولتی با خود دولت هم می تواند رخ بدهد. مثلا فرض کنید وزارت ارتباطات برای گرفتن بودجه یا افزایش بودجه سازمان پست، پروژه ای تعریف می کند که ترافیک پستی در کشور سنجیده شود و از این طریق بتواند بودجه خود را افزایش دهد - این مساله در واقعیت اتفاق افتاده بود -  خطری که در چنین پروژه هایی وجود دارد این است که مشاور داخل بازی های سیاسی شود و معمولا باید حرفی را بزند که مورد خوشایند سازمان باشد که البته این با اخلاق حرفه ای کمی ناسازگاری دارد.


    3-احساساتی شدن مدیران در مقابل یک ارائه قوی و یا در مقابل ظهور یک موج خاص عمدتا به انگیزه شوآف صورت می پذیرد. به چشم خود نمونه هایی را دیده ام که مدیران یک سازمان مقهور یک ارائه قوی از مشاور شده اند و پس از آن درخواست انجام پروژه را به مشاور داده اند. ظهور یک تب خاص – مثلا موج بهره وری و ایزو در دهه 60 و 70 – نیز در همین راستا است.

     

    4-جنبه ناظر بیرونی بودن مشاور ، یک شرکت از انجا که غرق در جزییات کار خود شده است نمی تواند برخی از مشکلات و عارضه هایی را که به آن دچار شده است را تشخیص دهد. اما هنگامی که یک مشاور از بیرون و بدون یک مدل ذهنی ثابت شده به داخل یک سازمان می نگرد می تواند مواردی را تشخیص دهد که خود سازمان آن را تشخیص نمی داده است. نمی دانم تا به حال این مساله برایتان پیش آمده است یا نه. برخی مواقع در یک اتاقی که جمعی حضور دارند و هیچ گونه احساس خاصی ندارند وقتی فردی از بیرون وارد می شود متوجه بوی خاصی می شود که افراد داخل اتاق اصلا  احساسی نداشته اند. به عبارتی افراد در محیط خود حل شده اند و نمی توانند مواردی را که ناظر بیرونی می بیند را ببینند.

     

    5-بنگاه مشاور به دلیل انجام پروژه­های متفاوت و فراوان در صنایع و بنگاه های مختلف با Best Practice ها به خوبی آشناست و این مسأله به او کمک می کند تا در بسیاری از موارد(نه همه) به کمک این نمونه ها مساله کارفرما را حل نماید.

     

    6-به دلیل تخصصی بودن بنگاه مشاوره، مشاور  بسیاری از هزینه های سربار در یک پروژه روتین مدیریتی را متحمل نمی شودو لذا اگر کارفرما نیازی به انجام مداوم یک پروژه یا دانش آن نداشته باشد، انجام آن توسط مشاور بسیار ارزانتر تمام می­شود.

     

    7-به دلیل ارتباطات فراوان یک مشاور به مناسبت ماهیت شغل آنها، یک  بنگاه برای حل مسایل فانونی و اداری حکومتی و مانند آن نیز به دوندگی های فراوان دارد، از مشاور استفاده می نماید. مانند کارهای ساده ای چون ثبت شرکت، یا گرفتن وام ها و تسهیلات مالی حجیم از نهاد های پولی مالی.

     

    به طور کلی می توان گفت دانش گسترده و در عین حال تخصصی، تجریه فراوان و ارتباطات بسیار مشاور می تواند بیش از پیش کارفرما را به استخدام مشاور در حوزه های مختلف ترغیب نماید. و آنچه در نهایت برای مشاوران ارزش افزوده و مزیت رقابتی ایجاد می کند بهره گیری نوآوری و خلاقیت برای کاهش زمان و هزینه در حل مسایل برای کارفرماست.


    در راستای کمک به کارفرمایان در جهت بهبود شرایط کسب و کارشان، مشاوران شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر خدمات گوناگونی را ارائه می دهند.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

     
    |  
      |
    دیدگاه کاربران
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی