• در دنیای امروز دانایی یکی ازمحورها وشاخص های اصلی پیشرفت وتعالی هرجامعه محسوب می شود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات وگسترش دانایی به دسترسی سریع وآسان به منابع علمی موثق وابسته است.

    دانسته های ما یاازطریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجودحاصل می شودیا براساس پژوهش هایی که خود انجام می دهیم به دست می آید. اگراین دانسته ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشددرواقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم واگرمبتنی برمشاهدات و تحلیل های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجرشده است.

     

    بنابراین،منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد.پژوهش درهرموضوع، به هرشکلی ودرهرسطحی که انجام شود، تلاشی منسجم و نظام مند درجهت توسعه دانش موجود درباره
     موضوع هایی است که با آن ها سروکار داریم.پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن در جهت حل مشکلات موجود درعرصه های مختلف زندگی .

     

    همچنین،پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن ترازمفاهیم پیرامون ماست.درمجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش وگشودن افقهای تازه برای آیندگان است.شخصی که به شیوه های گوناگون به انجام پژوهش میپردازدپژوهشگر(محقق) نامیده می شود. پژوهشگر فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه ازمسائل ومفاهیم مختلف است.اوبا استفاده ازابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق تروعمیق ترپدیده های اطراف خود می پردازد.پژوهشگربا نگاهی نقادانه وموشکافانه به پیرامون خودمی نگردوبرای رفع مشکلات جامعه وارائه بهترین راهکارهای عملی اطلاعات موثقی را دراختیار متولیان امور قرار می دهد.

     

     ضرورت انجام پژوهش در جامعه

    نوع وسطح فعالیت های پژوهشی یکی ازشاخص های اصلی توسعه وپیشرفت محسوب می شود. موفقیت درتمام فعالیت های مربوط به توسعه صنایع،کشاورزی،خدمات وغیره به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. درواقع پژوهش یکی ازمحورهای مهمی است که ضامن پیشرفت وتوسعه پایداردر هرکشور به شمار می آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچارسکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امورآموزشی نیز از پویایی ونشاط لازم نیزبرخوردار نخواهد بود. همه آن چه که به عنوان پیشرفت علوم دراعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که درکارخود رویکردی پژوهشی داشته اند وذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است.

     

     انواع پژوهش از نظر معیارهای متفاوت

    پژوهش های موجود را می توان بر اساس معیارهای متعددی دسته بندی کرد. مثلا براساس چگونگی به کار بستن نتایج پژوهش ها می توان آن ها را به دودسته"کاربردی"و"بنیادی"تقسیم کرد. نتایج پژوهش های کاربردی درکوتاه مدت و برای رفع مشکلات موجود قابل استفاده است. به بیان دیگر پژوهش های کاربردی درحل مسائل جاری مفید می باشندوازاین روتحت عنوان"کاربردی"شناخته می شوند. معمولا نیازبه انجام پژوهش های کاربردی زمانی احساس می شود که روش ها و اطلاعاتی که در اختیار داریم برای حل برخی از مشکلات موجود کافی نیست.

     

    درمقابل، پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق مبانی علوم مختلف کمک کرده ودردراز مدت امکان گسترش مرزهای دانش بشری را فراهم می آورند. ممکن است یک پژوهش بنیادی در زمانی که انجام می شود کاربرد عینی و مشخصی نداشته باشد اما دردراز مدت مبنایی برای توسعه دانایی وانجام سایرپژوهش ها خواهد بود. علاوه بر این تقسیم بندی، پژوهش ها را می توان بر اساس حوزه موضوعی آن ها طبقه بندی کرد.مثلا،پژوهش های صنعتی، مذهبی، فرهنگی، کشاورزی، پزشکی وفنی. هر یک ازاین حوزه ها روش ها و اصول خاص خود را در انجام تحقیقات کاربردی وبنیادی دراختیار دارند که توسط پژوهشگران آن حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.

     

     گامهای انجام پژوهش

    پژوهش دررشته های مختلف علمی به شیوه های گوناگون انجام می شود ونمی توان یک روش مشخص که در همه شاخه های علوم کاربردداشته باشد معرفی کرد. با این حال،اصولی کلی بر فرایند پژوهش در رشته های مختلف حاکم است که بیش ازآن که با هم متفاوت باشند به هم شبیه هستند.پژوهش به هر شکل ودرهررشته ای که انجام شود همواره تابع دستور العمل های مدون و منطقی است که پژوهشگران را در انجام کارشان یاری می کنند. هم چنین، به کار بستن این دستورالعمل ها آنان را قادر می سازد که ضمن کسب اطمینان بیشتر نسبت به صحت نتایج کارشان نتایج وآثار سایرپژوهش ها را مورد ارزیابی قرار دهند.معمولا درگام اول همه پژوهش ها بایک یاچند پرسش آغازمی شوند.این پرسش ها ذهن پژوهشگر را به خود مشغول کرده و او را به تلاش در جهت پاسخگویی به آن ها وا می دارد.

     

    درگام دوم، پژوهشگربه جستجو در منابع علمی زمینه موضوعی خود می پردازد و با بررسی دقیق آن ها به تصویر روشن تری از میزان دانش موجود در آن زمینه دست می یابد،تصویری که مبتنی بر گزارش های منتشرشده سایر پژوهشگران درآن زمینه است.به این مرحله"مرورپیشینه پژوهش"می گویند. اگر دراین مرحله منابعی برای پژوهشگر مفید باشد و از آن ها به نحوی استفاده کند، ر گزارش تحقیق خود فهرستی کامل ازتمام منابع مورد استفاده رابه دقت ذکرمی کند.استناد به این منابع ضمن آن که پیوندی بین پژوهش اوباپژوهش های قبلی نشان می دهدبه پژوهش دردست انجام اعتبار بیشتری می بخشد وارتباط های علمی میان پژوهشگران را افزایش می دهد.درمرحله سوم،پژوهشگر به گردآوری اطلاعات وداده هایی می پردازد که می تواند در آینده مبنای تحلیل ها و تفسیرهایی قرار گیرد که در نهایت به یافتن پاسخ پرسش های اولیه منجرشود.این بخش ازپژوهش که به مرحله گردآوری اطلاعات وداده معروف است می تواند به شکل های کاملا مختلفی انجام شود.مثلا در پژوهش های معمول درحوزه های علوم انسانی وعلوم اجتماعی مانند روانشناسی،علوم تربیتی وجامعه شناسی ازابزارهایی مانند پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود.درعلوم تجربی پژوهشگران دراین مرحله به انجام آزمایش های مختلفی می پردازندوتاثیرعوامل مشخصی رادرزمینه کارخود مورد سنجش وآزمون دقیق قرارمی دهند.

     

    درمرحله چهارم داده های گردآوری شده به روش هایی مختلف - مثل استفاده از مبانی علم آمار - سازماندهی و خلاصه می شوند. این سازماندهی و خلاصه سازی به نحوی صورت می پذیرد که امکان توصیف و مقایسه نتایج حاصل شده برای پژوهشگر فراهم می شود. ترسیم نمودارها و جدول های مختلف از روش های معمول سازماندهی و خلاصه سازی داده ها به شمار می آید.

     

    درمرحله پنجم پژوهشگرمیتواندبراساس تحلیل یافته های مراحل قبل به تفسیرروشنی ازموضوع پژوهش پرداخته وپاسخی برای پرسش های اولیه خویش بیابد.

    درآخرین گام، نتایج پژوهش انجام شده می تواند به یکی ازروش های معمول درانتشارات علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشرشود. مثلا نتایج پژوهش ها ممکن است درقالب گزارش های مفصل یا مختصر تحقیقی، مقاله های علمی مجله ها،رسانه های گروهی،سایت های اینترنتی یاارائه درهمایش های تخصصی ملی یا بین المللی انتشاریابد. این نتایج می تواند درآینده مورد استفاده سایرپژوهشگران قرار گیردومبنایی برای انجام مطالعات بعدی باشد.اگرپژوهش ها از نوع کاربردی باشند نتایج به دست آمده دراختیار کسانی قرارمی گیرد که می توانند از آن نتایج برای حل مشکلات موجود استفاده کنند.

     

     مسیر موفقیت پژوهشگر

    یک پژوهشگرموفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خوددارد.اونسبت به آنچه در اطرافش می گذردحساس است وذهنی پویاوپرسشگردارد.ذهن پرسشگراوهمواره درجهت یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های موجود است. هم چنین،اوبرای انجام موفقیت آمیز پژوهش خود، از روش های علمی وپذیرفته شده استفاده می کند. علاو بر آن، یک پژوهشگرموفق ازمهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخورداراست. این منابع از محل های مختلف مثل کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و شبکه های رایانه ای ملی و بین المللی به دست می آیند. او به خوبی می تواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت می کنند به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد.پژوهشگران موفق به کارگروهی در طرح های پژوهشی بها می دهند و تلاش می کنند پژوهش خود را با همکاری یکدیگرانجام دهند. هم چنین،آنان نتایج یافته های خودرابه نحوموثری منتشر ساخته ودراختیارسایر محققان قرارمی دهند.آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظه ای از تلاش در جهت ارتقاء مهارت های علمی خویش باز نمی ایستند.

     

    یک مشاور کارآمد در مسیر انجام پژوهشی موفق و ارزشمند نقش به سزایی دارد. در همین راستا، مشاوران شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر خدمات گوناگونی را ارائه می دهد

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

     
    |  
      |
    دیدگاه کاربران
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی