• عصری که در آن قرار گرفته ایم به عصر اطلاعات منسوب است، امروزه در دست داشتن اطلاعات صحیح و به روز و مدیریت درست آن­ها از جمله مهمترین عوامل موفقیت کسب­وکار ها محسوب می­شود.

     از طرفی پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر سبب ظهور بازیگران قدرتمند و افزایش رقابت بین کسب وکارها شده و مدیران را با چالشی بزرگ در مدیریت اطلاعات و اداره کسب و کار خود مواجه ساخته است.

     

    مدیران کسب­ و کارها می­توانند با بهره گیری از سیستم­های اطلاعاتی و مدیریت صحیح اطلاعات هزینه های خود را تا جای ممکن پایین آورده و با حداکثر راندمان به فعالیت خود ادمه می­دهند. چیزی که جای خالی آن در شرکت های فعال در کشورمان شدیدا احساس می­شود. صاحبان کسب و کارها در ایران اغلب چشمان خود را بر روی سودمندی های سیستم های اطلاعاتی بسته اند و رغبتی در بکار گیری آن ها از خود نشان نمی­دهند.

     

    سیستم‌های اطلاعاتی می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا دامنه فعالیت‌های خود را به دوردست‌ها توسعه دهند، کالا و خدمات جدید ارائه دهند شغل‌ها و جریانات کار را تغییر دهند و چه‌بسا که تغییرات مهمی را در نحوه سازمان‌دهی کار و تجارت به وجود آورند. از طرفی هوشمندی رقابتی، ابزاری تجاری است که به فرآیند مدیریت راهبردی در سازمان‌ها کمک کرده و عملکرد کسب‌وکار را از طریق افزایش دانش، ارتباطات داخلی و کیفیت برنامه‌های راهبردی افزایش می‌دهند. هوشمندی رقابتی سمت‌وسوی رقابت را نشان داده و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از طریق تجزیه‌وتحلیل حرکات رقبا بتوانند قبل از آنکه تحت تأثیر محیط پیرامون قرار گیرند نسبت به پیش‌بینی و توسعه بازار خود اقدام کنند که این امر در بلندمدت منجر به کسب مزیت رقابتی پایدار می‌شود. سیستم های اطلاعاتی از نظر کاربرد در سطوح سازمان به چند دسته تفکیک می‌شوند که به نوعی نشان دهنده روند تکاملی انواع سیستم‌های اطلاعاتی نیز هستند.

     

     این دسته بندی عبارت است از:

    • سیستم پردازش تراکنش(TPS)
    • سیستم اطلاعاتی مدیریت (MIS)
    • سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS)
    • سیستم پشتیبان اجرا (ESS)
    • سیستم برنامه ریزی و مدیریت منابع سازمان (ERP)
    • سیستم‌ مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
    • سیستم مدیریت گردش کار (WFMS)
    • سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)

     

    برای توسعه هر یک از انواع سیستم‌های فوق در سازمان فرایند خاصی وجود دارد. فرایند توسعه نرم‌افزار ذاتا فرایندی پیچیده است که این پیچیدگی با افزایش اندازه‌ی سیستم‌های اطلاعاتی ـ به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ ـ به‌شدت افزایش می‌یابد ضمن اینکه با افزایش پیچیدگی، احتمال بروز خطا هم در فرایند توسعه سیستم افزایش می‌یابد. هم‌چنین افزایش پیچیدگی در سیستم اطلاعاتی، افزایش هزینه‌های تولید سیستم را نیز در پی دارد. برای مقابله با این پیچیدگی روش‌های نظام‌مندی برای تحلیل، طراحی و تولید نرم‌افزارها تدوین شده که با عنوان فرایند توسعه سیستم‌های اطلاعاتی شناخته می‌شوند.

     

    این روش‌ها با ارائه‌ی مجموعه‌ای از چارچوب‌ها، متدولوژی‌ها و ابزارها، به طراحان نرم‌افزار برای تحلیل نیازمندی‌های سیستمی سازمان و سپس طراحی سیستم اطلاعاتی مورد نظر براساس نیازمندی‌های شناسایی شده و شرایط فنی و قابلیت‌های تکنولوژیک در دسترس، یاری می‌رسانند. در کنار روش‌های تحلیل و طراحی نرم‌افزار، ابزارهای پیاده‌سازی این نرم‌افزارها نیز دارای اهمیت خاص خود هستند.

     

    با توجه به اهمیت سیستمهای اطلاعاتی در کسب و کار ، شرکت فرانگر خدمات گوناگونی را در این زمینه ارائه می دهد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

     
    |  
      |
    دیدگاه کاربران
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی